Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Nowy produkt
Pełny tytuł niniejszej publikacji brzmi „Dwa polonezy na wielką orkiestrę na temat uwertury do opery Lodoïska Rodolphe'a Kreutzera i marsza z opery Woziwoda Luigi Cherubiniego”. Sprzedawana jest wyłącznie w komplecie: partytura i wyciągi orkiestrowe.
Wydawnictwo | Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA sp. z o.o. |
Autor | Józef Elsner |
Data wydania | 2020 |
Miejsce wydania | Lublin |
ISMN | 979-0-69313-158-7, 979-0-69313-167-9 |
Format | 310 x 245 |
Oprawa | twarda i miękka |
Liczba stron | 46 |
Niniejsze wydanie dwóch polonezów orkiestrowych Józefa Elsnera wraz z przedmową i komentarzem krytycznym stanowi powtórzenie pierwszej, limitowanej edycji z 2014 roku, z tym że treść przedmowy, a zwłaszcza rozdziału poświęconego chronologii różnych oryginalnych opracowań instrumentalnych, została w pewnym stopniu zmieniona i uzupełniona stosownie do najnowszego stanu badań. [...]
Dwa polonezy „na wielką orkiestrę” zostały pomyślane prawdopodobnie jako utwory antraktowe (według określenia Elsnera – „do odgrywania w czasie międzyaktów”).
Polonez nr 1 oparty jest na dwóch marszowych tematach z uwertury do opery Lodoïska Rodophe'a Kreutzera z 1791 roku – dzieła należącego w jakimś sensie do poloników w światowej literaturze operowej ze względu na treść libretta. Taniec następny wykorzystuje temat marsza z finału drugiego aktu opery Les Deux journées (tytuł polski: Woziwoda) Luigi Cherubiniego (1800). W środkowych epizodach (triach) polonezów znajdują się obszerne sola skrzypcowe, których ewentualny związek z materiałem muzycznym wymienionych dzieł operowych jest już nieczytelny.
Elsnerowskie opracowania nie zmieniają oryginalnych tonacji swych marszowych pierwowzorów z oper Kreutzera i Cherubiniego (w obydwu przypadkach E-dur). Zwraca uwagę niezwykle proste i naturalne przekształcenie metrum dwudzielnego w trójdzielne – przykład koleracji między poglądami estetycznymi a praktyką kompozytorską Elsnera. Nieskomplikowana. lecz zniuansowana instrumentacja odzwierciedla model orkiestry klasycznej [...]. Główna rola przypada skrzypcom pierwszym, których partia tematyczna jest przeplatana solowymi wystąpieniami oboju. Kompozytor nawiązuje również do obsady oryginalnych fragmentów operowych, łagodząc nieco brzmienie orkiestry w stosunku do „janczarskiego” instrumentarium uwertury Lodoïska (obejmującego flet piccolo).