Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Nowy produkt
W czwartym tomie cyklu Arcydzieła muzyki organowej przedstawiamy wybrane kompozycje angielskiej muzyki organowej okresu renesansu i baroku.
Wydawnictwo | Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA sp. z o.o. |
Autor | zebrał i przygotował do druku Marcin Kryński |
Data wydania | 2021 |
Miejsce wydania | Lublin |
ISMN | 979-0-69313-189-1 |
Format | A4 |
Oprawa | zeszytowa |
Liczba stron | 58 |
W niniejszym zbiorze zostały ukazane wybrane kompozycje angielskiej muzyki organowej. Takich oto kompozytorów:
– William Bryd, który był uniwersalnym twórcą, gdyż stworzył utwory o zróżnicowanym charakterze takie jak m.in.: fantazje, verse, voluntary, preludia, utwory oparte na basso ostinato, cykle wariacyjne, a nawet utwory programowe.
– John Bull był bardzo ubogim człowiekiem. Kompozycje tego autora przetrwały w postaci manuskryptów, a tylko kilka z nich zostało wydrukowanych. Jego twórczość cechuje bardzo skomplikowana polifonia, polimeria i polirytmia, czego zamiennym przykładem jest zawarte w niniejszym zbiorze In Nimine napisana w metrum 11/4. Kompozycja ta bywa postrzegana jako iście nowatorska. Dzięki zastosowaniu tak nietypowych metrów kompozycja ma niezwykle unikatowy, wyjątkowo potoczny charakter.
– Henry Purcell – był jednym z twórców voluntary. W swoim najsłynniejszym utworze Voluntary for Double Organ Z. 719 wykorzystał urozmaiconą ornamentację.
– George Frideric Handel – jeden z najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku. W jego twórczości występuje łączenie różnych stylów, ponieważ zawarte w niej pewne elementy muzyki niemieckiej, włoskiej, francuskiej i angielskiej. Johann Mattheson uważał Handla za znakomitego organistę, jednak sądził, że Handel potrafi dobrze komponować wyłącznie fugi. Jedną z nich zawarto w niniejszym zbiorze. Jest ona częścią składową całego cyklu 6 fug, który pierwotnie zatytułowano Six Fugues or Voluntarys for the Organ or Harpsichord.
– John Stanley – angielski kompozytor. Był on również wybitnym organistą. W jego twórczości można zaobserwować prawdziwą przemianę stylu, gdyż początkowo kompozytor ten przejął budowę formy voluntary od swoich mistrzów i nauczycieli – Readinga i Greene'a, i składały się one wówczas z dwóch kontrastujących ze sobą części. Z kolei koncerty organowe Stanley'a, pierwotnie komponowane w duchu nawiązującym do stylu barokowego, z czasem zaczęły być utrzymywane w stylistyce przedklasycznej i w stylu galant.
– Charles Wesley Junior – komponował w stylu przedklasycznym. Był uważany za muzycznego geniusza, gdyż zaczął grać na organach nie mając skończonych nawet trzech lat.
Zbiór ten kierujemy do szerokiego grona odbiorców, ponieważ utwory w nim zawarte mogą być wykorzystywane nie tylko do celów pedagogicznych w szkolnictwie muzycznym, ale również przez organistów kościelnych i koncertujących jako ciekawe urozmaicenie recitali i innych koncertów organowych.
Spis utworów:
* Fantasia in G FVB 261 – William Byrd
* Fantasia in a on a Fugue of Sweelinck – John Bull
* In Nomine in a FVB 119 – John Bull
* Voluntary in A on the 100th Psalm Z. 721 – Henry Purcell
* Voluntary in d for Double Organ Z. 719 – Henry Purcell
* Fuga g-moll HWV 605 – George Frideric Handel
* The Prince of Denmark's March D-dur – Jeremiah Clarke
* Voluntary VIII c-moll – Maurice Greene
* Con spirito E-dur 2nd movement from Organ Concerto No. 3 – Thomas Arne
* Voluntary VIII d-moll Op. 5, No. 8 – Johan Stanley
* Pastorale G-dur – Charles Wesley Junior