Ta strona używa plików cookies.
Maria Wacholc, "50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński" Zobacz większe

Maria Wacholc, "50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński"

Nowy produkt

W niniejszym zbiorze zostało umieszczonych 50 pieśni religijnych w tym Różańcowe rozważania w pieśni, kolędy oraz utwory patriotyczne. Wszystkie utwory są przeznaczone do wykonania przez trzygłosowy chór żeński.

Więcej szczegółów

30.00zł brutto

Dodaj do listy życzeń

Opis

Wydawnictwo Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA sp. z o.o.
Autor Maria Wacholc
Data wydania 2024
Miejsce wydania Lublin
ISMN 979-0-69313-306-2
Format A4
Oprawa zeszytowa
Liczba stron 101

Więcej informacji

Recenzja publikacji:

Maria Wacholc „50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński
Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA, Lublin 2024

Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia ukazała się na polskim rynku wydawniczym publikacja zatytułowana „50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński” Marii Wacholc, emerytowanego profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Nazwisko tej cenionej autorki, absolwentki Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie studiującej na Wydziale Wychowania Muzycznego w klasie dyrygowania prof. Józefa Boka oraz Teorii Muzyki, powszechnie znane jest nie tylko w środowisku akademickim. W początkowym okresie swej działalności zawodowej zajmowała się prowadzeniem chórów, w późniejszych latach nauczaniem przedmiotów teoretycznych, głównie kształcenia słuchu i harmonii w szkołach muzycznych różnych szczebli. W bogatym dorobku pisarskim Marii Wacholc na szczególną uwagę zasługują monografie poświęcone „Ks. Antoniemu Hlondowi (Chlondowskiemu)” oraz „Janowi Adamowi Maklakiewiczowi”. Wśród licznych publikacji prasowych, artykułów, recenzji z koncertów, festiwali, konkursów chóralnych, znajdują się również artykuły biograficzne, wywiady, recenzje książek muzycznych, komentarze do płyt w muzyką współczesnych kompozytorów polskich.

Ten niezwykle bogaty i różnorodny dorobek Marii Wacholc wzbogacony został o kolejny śpiewnik liczący aż 101 stron, o powstaniu którego tak napisała autorka: Zbiór „50 pieśni religijnych i patriotycznych” na trzygłosowy chór żeński przeznaczony jest dla zespołów występujących podczas Mszy świętych i nabożeństw kościelnych. Powstał on z inspiracji adresata dedykacji, ks. Piotra Dymona, dyrygenta Chóru „Magnificat” w parafii Najświętszej Maryi Panny Matki Zbawiciela przy ul. Olimpijskiej w Warszawie. Chór ten, od czasu, gdy znacznie zmalała w nim liczba głosów męskich, musiał ograniczyć się do zespołu żeńskiego. Od tego momentu rozpoczęły się trudności ze zdobyciem odpowiedniego repertuaru, który w zakresie pieśni religijnych jest dość ubogi i nie uwzględnia nowych pieśni, nie opracowanych jeszcze w wersji wielogłosowej”.

Wśród pieśni religijnych przeznaczonych na różne okresy roku liturgicznego, znalazły się kolędy, pieśni maryjne, eucharystyczne, wielkopostne, wielkanocne i przygodne. Przypomniane zostały bardzo piękne pieśni ks. Antoniego Chlondowskiego, m.in. „Pan zstąpił z nieba”, „Gdy słońce już zaszło wśród gór”,, „Aniele Stróżu mój”, czy pieśń do świętej Cecylii, patronki chórów kościelnych „Niby echo spoza świata”. Zbiór zamyka sześć pieśni o charakterze religijno – patriotycznym” - napisała we wstępie do swej publikacji Maria Wacholc. Autorka zwraca szczególną uwagę na dwie pieśni patriotyczne pochodzące z okresu międzywojennego, kształtujące poczucie patriotyzmu młodego pokolenia Polaków: „Boże, coś Polskę”, „Dla ciebie, Polsko, chcemy żyć” z melodią ks. Józefa Polita i słowami Anny Fischerówny, „Gaude Mater Polonia”, „Nie rzucim ziemi” (Rota) oraz hymn „O polski kraju święty” z melodią ks. Chlondowskiego i słowami Władysława Bełzy.”

W świetle toczących się od dawna dyskusji dotyczących poziomu wykonawstwa muzyki w kościele, jak również repertuaru prezentowanego przez kościelne zespoły wokalne, bogactwo pieśni w śpiewniku Marii Wacholc stanowi bezcenny wkład w rozwój tego kierunku muzyki. W pięknym układzie trzygłosowym, opartym na tradycyjnej harmonice pieśni kościelnych, przedstawione zostały przez autorkę pieśni religijne, śpiewane przez wiernych jednogłosowo w polskich świątyniach, wśród nich m.in.: „Barka”, „Bądź uwielbiony, miłosierny Boże”, „Być bliżej Ciebie chcę”, „Chrystus Pan w niebo wstępuje”, „Czego chcesz od nas, Panie”, „Dałeś nam przykład”, „Gwiazdo zaranna”, „Maryjo, coś jest w niebie”, „Maryjo, ja Twe dziecię”, „O Fatimska nasza Pani”, „Pan zmartwychwstał”, „Pan zstąpił z nieba”, „Panie, pragnienia ludzkich serc”, „Panie, zostań z nami”, „Zawitaj, Królowo różańca świętego”. Szczególne miejsce w śpiewniku Marii Wacholc, autorki kilku pięknych publikacji poświęconych modlitwie różańcowej, zajmują „Różańcowe rozważania w pieśni”, z melodią wybitnego kompozytora Romualda Twardowskiego, w tym „Anioł Boży zstąpił z nieba” (tajemnice radosne), „Jezus staje nad Jordanem” (tajemnice światła), „Jezus mój w Ogrójcu klęczy” (tajemnice bolesne), „Witaj, Jezu Chryste” (tajemnice chwalebne).

Wszystkie pieśni opracowane zostały w tradycyjnej harmonice muzyki kościelnej, ze szczególną troską autorki o to, by rysunek linii melodycznej dwóch niższych głosów ułatwiał prawidłową intonację. Te dwa elementy sprawiają, że pod względem trudności wykonawczych pieśni te są przystępne dla zespołów kościelnych, a wykonawcom będą mogły przysporzyć wiele radości. W pełni profesjonalne opracowanie pieśni na dość nietypowy zespół wokalny liczący trzy głosy żeńskie, znacznie rozszerzył i wzbogacił repertuar tego typu chórów funkcjonujących w polskich świątyniach. Maria Wacholc znająca doskonale specyfikę zespołów wokalnych, w tym możliwości techniczne i muzyczne chórów żeńskich, swe opracowania dostosowała do ich poziomu, umożliwiając jednocześnie korzystanie ze swego zbioru także mniej zaawansowanym chórzystom. Zamieszczone w tym cennym zbiorze pieśni ułatwią również pracę dyrygentom chórów kościelnych, dostarczając niedostępnych na rynku księgarskim partytur. Autorka zaznacza, że „ […] pieśni stanowić mogą także pożyteczny materiał dydaktyczny na zajęciach kształcenia słuchu dla studentów wydziałów Muzyki Kościelnej w uczelniach muzycznych oraz w instytutach kształcących organistów i dyrygentów zespołów chóralnych. W kształceniu słuchu można je wykorzystać do śpiewania trzygłosowego à vista, albo do indywidualnego śpiewania dowolnego głosu z równoczesnym graniem pozostałych głosów na fortepianie. W ten sposób, ucząc się sprawnego czytania głosem partytur chóralnych, student równocześnie będzie praktycznie poznawał repertuar pieśni religijnych i patriotycznych”.

Publikacja zatytułowana „50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński” Marii Wacholc, będąca dziełem lubelskiego Wydawnictwa Muzycznego POLIHYMNIA, prężnie działającego na polskim rynku księgarskim, zasługuje na szczególne wyróżnienie. Oficyna ta wzbogaciła się o nowy śpiewnik, którego wartość artystyczno-pedagogiczna jest niewątpliwa. Z niezwykłą starannością wydrukowane zostały teksty muzyczne i słowne aż 50 pieśni, z których kilka opatrzono ilustracjami. Uwagę przyciąga barwna strona tytułowa, przesądzająca o estetyce całej publikacji.

Śpiewnik autorstwa Marii Wacholc zatytułowany 50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński” warto zarekomendować i polecić nie tylko chórom kościelnym oraz ich dyrygentom, ale także wszystkim osobom związanym z muzyką kościelną, zwłaszcza studentom wydziałów Muzyki Kościelnej uczelni muzycznych, a także innych placówek edukacyjnych kształcących organistów i dyrygentów chórów kościelnych lub scholi młodzieżowych.


Małgorzata Dybowska

Spis utworów:

I PIEŚNI RELIGIJNE

1. Adeste fideles

2. Aniele Stróżu mój

3. Ave verum corpus (Motet KV 618)

4. Barka

5. Bądź uwielbiony, miłosierny Boże

6. Być bliżej Ciebie chcę

7. Chrystus nam się rodzi

8. Chrystus Pan w niebo wstępuje

9. Cicha noc

10. Czego chcesz od nas, Panie

11. Dałeś nam przykład

12. Do Twej dążymy kaplicy

13. Gdy słońce już zaszło wśród gór (Ave Maria)

14. Gwiazdo zaranna

15. Kiedy pierwsza gwiazdka błyśnie

16. Króla wznoszą się znamiona (Vexilla Regis prodeunt)

17. Maryjo, coś jest w niebie

18. Maryjo, ja Twe dziecię

19. Misericordias Domini

20. Nawróć się, ludu

21. Niby echo spoza świata (Pieśń ku czci św. Cecylii)

22. Nie lękaj się

23. Niepokalana, Słoneczna Pani

24. O Fatimska nasza Pani

25. O, której berła

26. O quam maestus

27. O salutaris Hostia

28. Oto są baranki młode

29. Pan zmartwychwstał

30. Pan zstąpił z nieba

31. Panie, pragnienia ludzkich serc

32. Panie, zostań z nami

33. Płaczcie, Anieli

Różańcowe rozważania w pieśni

I. Tajemnice radosne

34. Anioł Boży zstąpił z nieba

II. Tajemnice światła

35. Jezus staje nad Jordanem

III. Tajemnice bolesne

36. Jezus mój w Ogrójcu

IV. Tajemnice chwalebne

37. Witaj, Jezu Chryste, Panie

38. Sławcie, usta ciało Pana

39. Uczyńcie, co wam mówi Syn

40. W każdym strapieniu

41. Z dalekiej Fatimy

42. Zaśpiewam Jezuskowi

43. Zawitaj, Królowo Różańca świętego

44. Zawitaj, Matko Różańca świętego

II. PIEŚNI PATRIOTYCZNE

45. Boże, coś Polskę

46. Dla Ciebie. Polsko, chcemy żyć

50. Gaude Mater Polonia

51. Nie rzucim ziemi (Rota)

52. O polski kraju święty (Hymn polski)

53. Z dawna Polski Tyś Królową

Opinie

Napisz opinię

Maria Wacholc, "50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński"

Maria Wacholc, "50 pieśni religijnych i patriotycznych na trzygłosowy chór żeński"

W niniejszym zbiorze zostało umieszczonych 50 pieśni religijnych w tym Różańcowe rozważania w pieśni, kolędy oraz utwory patriotyczne. Wszystkie utwory są przeznaczone do wykonania przez trzygłosowy chór żeński.