Brak produktów
Podane ceny są cenami brutto
Nowy produkt
W niniejszej pracy autorka podejmuje próbę usystematyzowania spuścizny twórczej Ludwika Wawrzynowicza (1870-1957) w częstochowskim środowisku muzycznym, a także na tle współczesnych jemu twórców i wychowanków warszawskiej uczelni muzycznej.
Wydawnictwo | Wydawnictwo Muzyczne POLIHYMNIA sp. z o.o. |
Autor | Katarzyna Pietroń |
Data wydania | 2020 |
Miejsce wydania | Lublin |
ISBN | 978-83-7847-678-8 |
Format | B5 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 352 |
W niniejszej pracy autorka podejmuje próbę usystematyzowania spuścizny twórczej Ludwika Wawrzynowicza (1870-1957) w częstochowskim środowisku muzycznym, a także na tle współczesnych jemu twórców i wychowanków warszawskiej uczelni muzycznej. Punktem wyjściowym rozważań jest kultura muzyczna Częstochowy w pierwszej połowie XX wieku we wszystkich jej przejawach. Pierwsza część pracy jest poświęcona różnym formom życia kulturalnego Częstochowy w pierwszej połowie XX wieku. Szczególny nacisk został położony na działalność muzyczną. (...) Ponadto wskazano znaczenie klasztoru jasnogórskiego w krzewieniu kultury muzycznej miasta. W tym zakresie ważne pozostaje ukazanie znaczenia kapeli wokalno-instrumentalnej na Jasnej Górze u schyłku jej działalności na początku XX wieku. Istotnym komponentem pracy są tradycje kompozytorskie Częstochowy w pierwszej połowie XX wieku jako przejaw właściwych przynależności stylistycznych, jak też terytorialnych. (...) Kolejny rozdział dysertacji eksponuje życiorys Ludwika Wawrzynowicza. (...) Składowym elementem jest ukazanie wszechstronnej działalności Wawrzynowicza jako organizatora życia muzycznego w Częstochowie: dyrygenta chóru Lutnia, pedagoga i założyciela pierwszej szkoły muzycznej w Częstochowie. Omówiona zostanie działalność szkoły od jej początków poprzez historyczne perypetie na tle działań wojennych aż do schyłku funkcjonowania placówki. (...) Rozdział trzeci został poświęcony twórczości kompozytorskiej Ludwika Wawrzynowicza oraz systematyce owej działalności w perspektywie gatunkowej i wskazaniu stosowanej przynależności stylistycznej jego kompozycji. W muzyce Wawrzynowicza zaznacza się wykorzystanie tradycyjnych form i gatunków, jak etiuda, mazurek, preludium, impromptu. Twórczość kompozytorska Wawrzynowicza obejmuje głównie muzykę fortepianową, kilka utworów organowych, pieśni solowe do słów poetów polskich oraz pieśni chóralne a cappella z towarzyszeniem różnych instrumentów – w znacznej mierze o tematyce religijnej i o przeznaczeniu użytkowym (liturgicznym). Utwory są osadzone w tradycji romantycznej wraz z jej architektoniką i ładunkiem ekspresyjnym. W tym samym rozdziale zamieszczono analizy dzieł uwzględniające środki techniki kompozytorskiej. (...) Ostatni rozdział pracy stanowi podsumowanie działalności oraz twórczości Wawrzynowicza z perspektywy historycznej. Jest to zatem próba oceny porównawczej z działami innych twórców jemu współczesnych, jak też próba oceny dorobku twórczego z perspektywy wartości estetycznej.